Print

 In het kort:

Met zeilangst valt prima te leven. Tenminste, zolang je het vermijden van zeilen vol kunt en wilt houden. Als je graag (weer) plezier wilt kunnen beleven aan zeilen, biedt Zeilenderwijs hulp door een combinatie van een psychologische behandeling en zeiltraining.

 




In meer detail:

Mensen met zeilangst kun je verdelen in een aantal categorieen, die elk weer een ander soort behandeling/benadering vragen. Hieronder een globaal overzicht

1. De eerste categorie heeft zeilangst maar lijdt hier absoluut niet onder. Als je onder deze categorie valt ben je vermoedelijk blij dat je nooit (weer) op een zeilboot hoeft te stappen.

2. De tweede categorie heeft zeilangst en lijdt hier enigszins onder maar niet voldoende om het als probleem te ervaren en aan te willen pakken. Het vermijden van zeilen is ook dan een prima strategie. Zolang je het uit de weg kan gaan door plezierige andere keuzes te maken bijv. voor de bestedingswijze van de vakantie, heb je er ook geen last van.

 3. De derde categorie heeft zeilangst en baalt daar flink van. Voor deze categorie is de behandeling en begeleiding van Zeilenderwijs bedoeld.

Je wilt van je angst af omdat deze je weerhoudt van het zeilen waar je voorheen plezier aan kon beleven of waarvan je in theorie weet dat je er plezier aan zou kunnen beleven.

Misschien weet je nog dat je ooit niet angstig was of heb je de overtuiging dat je angst niet op realiteit gebaseerd is. En toch voelt het alsof de grond onder je voeten wegzakt als je op een zeilboot staat of je in een specifieke vaarsituatie bevindt. Dit laatste kan bijvoorbeeld zijn bij hardere wind, als je een sluis moet passeren, wachtend voor een brug, in druk vaarverkeer, op voordewindse koersen of als je de vaste wal niet meer kunt zien etcetera.

 “Ik weet wel dat ik niet bang hoef te zijn, maar het voelt niet zo”, is een veelgehoorde uitspraak volgens Anneke, die in het dagelijks leven werkzaam is als psycholoog. Omdat het niet aan het ‘weten’ ligt, helpen goedbedoelde adviezen en uitleg van zeilers je niet. De kennis is niet het probleem, het probleem is de sterke emotiebeleving in bepaalde zeilsituaties.

Een stukje theorie over de menselijke psyche:

Angst is een zinvolle en belangrijke emotie om je voor te bereiden op actie. Een voorbeeld: als er een plotseling een beer voor je staat, is het maar goed dat je je angstig voelt. Angst brengt een lichamelijke vecht- vlucht- of verstar-reactie teweeg, die je het leven kan redden in deze levensbedreigende situatie. Voorwaarde om je angstig te kunnen voelen is wel dat je bepaalde angstige gedachtes moet hebben over die beer. Bijvoorbeeld vanuit eerdere ervaringen, van horen-zeggen of uit een boekje. “Wat niet weet, wat niet deert” is een waarheid die hierbij opgaat. 

Nu weer naar het zeilen toe. Je kunt je angstig voelen om verschillende redenen. Misschien heb je eens een (levens)bedreigende situatie meegemaakt tijdens het varen. Of ben je voor onaangename verrassingen komen staan vanwege onwetendheid/onervarenheid. Of je hebt van horen-zeggen geleerd dat zeilen een risicovolle aangelegenheid is. Of misschien heb je last van angstige flashbacks als je op een zeilboot zit, of juist van flashforwards (een gevreesde bedreigende situatie dringt zich aan je bewustzijn op). In al deze gevallen voel je je angstig zonder dat de bedreigende situatie op dat moment werkelijk aan de orde is. De angst is dan op 2 manieren disfunctioneel:

Enerzijds omdat een bang gevoel doorgaans heel overtuigend voelt, alsof de situatie op dat moment wel werkelijk bedreigend is. Je gaat dit laatste daardoor gemakkelijk ‘geloven’. Ik voel het, dus zal het wel zo zijn. Met een mooie term noemen we dit ‘ex consequentia redeneren’.

Anderzijds is de angst disfunctioneel omdat het bange gevoel zich vertaalt in lichamelijke sensaties (spierspanning, hoge hartslag, snelle ademhaling) die onaangenaam voelen en geen functie hebben omdat je vermoedelijk niet gaat vechten of vluchten. In sommige gevallen kun je verstard raken van angst wat nog eens een extra ‘verlammend’ effect heeft omdat het maakt dat je niet meer in staat bent om op een constructieve manier met de situatie om te gaan. Door dit gevoel van controleverlies wordt de situatie extra beangstigend voor je.

Kortom, angst is heel indrukwekkend en overtuigend ook al weet je vaak wel beter.



 

Als je wilt dat de zeilangst je niet langer belemmert, kan Zeilenderwijs je op twee manieren helpen. Allereerst werken we volgens de wetenschappelijk- en klinisch bewezen effectieve therapievorm ‘geintegreerde cognitieve gedragstherapie’ aan de vermindering van je angst.

Na deze therapeutische fase is het meestal goed om je vaardigheden in bepaalde zeilsituaties te vergroten. Deze trainingsfase maakt je weerbaarder en geeft je meer houvast om in lastige situaties niet opnieuw angstig te worden.

De meeste mensen met zeilangst hebben voldoende aan een 2-daags programma, soms zal het programma bestaan uit meerdere korte, specifieke momenten.
Op basis van een  intake doen we altijd een beargumenteerd voorstel over hoe jouw specifieke programma eruit kan zien.

Omdat zeilangst voor iedereen anders in elkaar steekt en dus een individuele aanpak behoeft, raden we je aan bij interesse telefonisch of per mail contact op te nemen met Zeilenderwijs.

.